2011-04-16

Trikåpremiär!


Lördagen bjöd på finväder och sydag på landet. Förväntansfullt packade jag med mammas symaskin och min bunt trikåtyger, nu skulle jag prova för första gången. Bestämde mej som vanligt för att "det kan väl inte va så svårt" och med mycket tips och råd och mönsterlån av vännerna gick det riktigt bra.

Första grejjen blev en mössa till mej, gick ut hårt och tog fintyget direkt. E-slöjds trikå i olivgrönt med bruna ränder inköpt på syfestivalen i februari. Ritade mönster enligt instruktion och på Annas overlock (tack!) gick det fort! Blir perfekt till löpturerna, fast kanske lite varmt nu när det äntligen blivit vår!

Ful-randiga tyget hade jag inhandlat på erikshjälpen som övningstyg, men väl uppsytt blev det inte så tokigt. En dregglis och ett par muddbyxor lyckades jag åstakomma, när jag hittat trikåsömmen på min maskin. Sömmarna korsar inte precis rakt, och ränderna passar inte riktigt överallt, men det var första gången och jag är nöjd.

Innan vi åkte fick jag snabba instruktioner för hur man syr kantband med tvillingnål, så nu kan jag snart det också :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar