2011-05-18

Garn direkt från fåret?



En minut gammal killing och garn från getterna
I måndags var vi med stickcaféetOstbiten i Granhammar. Där åt vi deras egen ost av flera sorter och till efterätt blev det lokalproducerad glass. Vi gick och klappade fåren, och Camilla lärde oss att hälften var getter...  

I en lada på gården (som Ernst renoverade för några somrar sedan) säljer Karin garn. Det finns massor att välja på, lite egenproducerat, mycket melerat och exklusiva blandningar med silke, lin och alpacka. Efter mycket velande fastnade jag för vitt och turkost tvåtrådigt mohairgarn som Wåhlsteds spinner av ull från gårdens angoragetter.

Stickning är nöje och avkoppling för mej och jag börjar tycka att det är värt att lägga lite mer pengar på garn. Jag försöker numera köpa garn som känns lite mer ekorätt. Jag var nära att köpa karisma på dops rea till något som likar någopn av de här fina norskinspirerade tröjorna, men jag tror jag satsar på visjögarn istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar