2011-06-14

Godaste brödet


På begäran av några som fick smaka kommer här receptet på mitt favoritbröd. Själv är jag uppvuxen med grovt bröd och tycker vitt bröd är mest otäckt fluff. Men det här är inget fanatiskt bröd, det är lite lagom sött och mycket smakrikt. Dessutom behöver det inte knådas. Man blir helt enkelt mätt, nöjd och mår bra!

3½ dl vetemjöl
3½ dl grovt rågmjöl
1½ tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
1 dl russin
2 dl rågflingor
---
1 dl lingonsylt
2 ägg
3½ dl filmjölk eller youghurt
1½ dl sirap

Blanda ihop alla torra ingredienser i en stor bunke.
Vispa ihop allt vått i en annan skål.
Rör ihop allt till en kladdig smet.
Häll i en stor brödform. Grädda i en timma i 175 grader långt ner i ugnen.
Låt kallna insvept i bakduk.

När du testat receptet en gång vet du hur lös smeten ska vara och kan lätt byta ut mjöl och gryn. Jag brukar ofta ha i rågkross och kruskakli tex. Vetemjölsmängden är bra att behålla, annars kan det bli väl stabbigt. Det går såklart bra att ta mindre sirap, jag nöjer mej ofta med 1 dl. Många som inte gillar lingonsylt eller russin i bröd brukar gilla det här ändå, för det smakar varken som lingon och russin brukar. 

Vanliga avlånga brödformar rymmer 1½ l, det kan funka, men risken är stor att det rinner över lite. Jag brukar ta ena halvan av en lergryta och lägga bakplåtspapper i. Ibland är jag seriös och lägger grytan i blöt också men jag vet inte om det gör skillnad... Brödet håller ungefär en vecka och är godast om det får vila någon dag. Solrosfröna kan ibland färgas gröna under gräddningen, det är inget farligt.

2 kommentarer:

  1. Jag är uppfödd på otäckt fluff (eller bukafyllebröd som min pappa alltid sa..) men tyckte att ditt bröd var supergott!!

    SvaraRadera
  2. Hej Emelie! Jag kommer inte imorrn, vi ska till kompisar på eftermiddagen och då funkar inte logistiken riktigt. Men du får ha det så bra! Ps: Nu är klänningen klar :)

    SvaraRadera