2011-10-09

Härlig helg

Lördagsutflykten gick till Fridas FAB keramik utanför Rönneshytta där man fick göra kakfat av gammalt porslin. E och jag gjorde ett med medhavt porslin från myrorna (och hade sönder ytterligare ett tilltänkt, porslin är HÅRT att borra i). Vi köpte också av Fridas II-sorterings tallrikar och gjorde fatet på bilden.

Såklart kollade vi in resten av keramiken, och fastnade för underbara tekoppar som rymmer 7dl(!). Sedan invigde vi vårt fat med bullar och varm choklad i trädgårdscaféet. Man kan gå kurs hos Frida en kväll, det ska jag absolut göra. Dessutom har hon utlovat workshops en gång i månaden eftersom helgens event blev en sådan succe!

Dagen fortsatte med svampplockning av alla de tre sorter jag känner mig bekväm med att plocka. Svart trumpetsvamp, trattkantarell och gul kantarell i rikliga mängder fick följa med hem och torkas. Ja, några hamnade förståss i stekpannan direkt! Dessutom plockade vi äpplen som skivades, sockrades och hamnade i frysen. Så nu kan det bli äppelkaka när som helst! Som avslutning planterade jag lite vinbär och hallon, jag har stora planer för min första säsong med egen gräsmatta. Vårlökarna är redan nerpetade och det skissas på odlingslådor och spaljetorn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar