2012-01-02

Sockor till K

Lilla K behövde nya sockor, och jag hade garnpåsen fylld med drops karisma med till nyårshelgen i stugan. Stora K valde gråsvart med detaljer i två gröna nyanser. Faktiskt kan jag äntligen sticka så bra att det inte behövs något mönster. Häftig känsla det där, att jag kan sticka vad jag vill, hur som helst, lägga till och dra ifrån detaljer, prova och ändra passform, få storleken perfekt och sen veta vad jag gjort och kunna sticka en likadan till.

Mönstret är alltså påhittat efter vägen. Jag började i tån som Barbro gör. La upp 16 maskor och stickade ett varv. Ökade 4 maskor vartannat varv till 28 maskor. Bytte till svart, stickade undersidan slätt, ovansidan 2 räta, 1 avig för att sockan ska sitta fast bättre på foten och inte knöla sig i skon så lätt.
För hälen stickade jag i en avvikande tråd över 14 maskor och stickade sedan vidare på skaftet (som när man gör för tummar på lovvikavantar). Skaftet är ribbat 1 vriden rät, 1 avig, och fick ränder och avmaskning i grönt. Maskorna till hälen plockades upp och hela hälen stickades med vridna räta maskor. 4 maskor minskades på vartannat varv till 16 maskor återstod. Till sist vände jag hela sockan utochin (svårt!) och stickade ihop och avmaskade samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar