2012-12-06

Färdig balklänning tillslut

Ganska skrynklig, men vaddå, halva middagen är ju avklarad!
I slutet på semestern tog jag tag i systers balklänningen igen. Det hade inte hänt så mycket sedan vi pysslade med toilen i februari. Det gick segt nu också, men när fodret till både livet och kjolen äntligen var färdigsytt och provat gick resten lite smidigare.

Sedan blev det plötsligt november och balen närmade sig. En vecka innan fick vi till en syhelg och tillslut var klänningen faktiskt färdig. Dragkedjan syddes som väntat om många gånger, men att fålla upp kjolen för hand med pricksöm gick smidigare än väntat. Fodertygets kjol klippte jag lite kortare än kjolen och kastade bara kanten på overlocken. Som dubbleringstyg i livet använde vi typ odlingsväv. Det var lagom stelt och strävt, men gick inte att stryka på så det rekomenderas inte...

Mönstret var helt okej att följa, men att kombinera ihop två helt olika storlekar uppe och nere försvårade ju givetvis en hel del. Jag tror vecken på bakstycket gör sig ännu bättre om man väljer varianten med släp (ja, det är en brudklänning egentligen). Modellen är annars väldigt tacksam med figursmickrande princessskärning som ger plats för mat i magen men ändå smiter åt fint i ryggen.

Jag har lärt mej jättemycket om allt möjligt. I stort är jag nöjd, men den är ju långt ifrån perfekt. En hel del onödiga veck och nog kunde dragkedjan blivit ännu snyggare. Fast sömmarna i kjolen är faktiskt inte rynkiga, något som annrs ofta avslöjar hemmasydda känningar. Bra knep är att ställa in trådspänningen noga och sy alla sömmar åt samma håll. Ja, och så har jag synat noga och sprättat ibland. Det hela var i alla fall en riktigt bra utmaning, men jag syr nog ingen mer balklänning på länge.

1 kommentar: